SEO-teksten zelf schrijven: begin bij de basis

seo goed begin

Als je zelf aan de slag gaat met SEO-teksten schrijven, is het belangrijk dat de basis goed is. Door als een kip zonder kop zomaar een aantal te teksten te gaan schrijven met wat zoekwoorden waarvan je zelf denkt dat die je bezoekers gaan opleveren, is natuurlijk nooit een goed plan. In mijn optiek valt de basis van het schrijven van goede SEO-teksten in drie onderdelen uiteen:

  1. Bepaal het doel van je website (je missie) en datgene waar je goed in bent (je USP’s) en neem dat als uitgangspunt voor je website.
  2. Verdiep je in je doelgroep: welke klanten wil jij naar je website trekken?
  3. Zorg voor een gedegen zoekwoordonderzoek.

#1 Ga op zoek naar je missie en USP’s

Waarom zou iemand jouw product moeten kopen of dienst moeten afnemen? Waar maak jij het verschil mee? Wat doe je anders dan je belangrijkste concurrenten? Het is van belang om op zoek te gaan naar wat jouw product of dienst uniek maakt. Denk na over wat de missie van je website is. Waarom komen mensen naar mijn site, lezen ze mijn verhalen of kopen ze mijn producten? Wat is het doel van mijn website?

missie
Afbeelding: Clark Tibbs op Unsplash

Zo achterhaal je je missie (als je die nog niet had)

Het is voor iedereen lang niet altijd even gemakkelijk om een duidelijke missie te omschrijven van je eigen website. Als dat voor jou ook geldt, kunnen de volgende vragen je misschien verder op weg helpen. Als je die kunt beantwoorden, kun je van daaruit je missie vormen.

  • Wat kunnen mensen met de informatie of de producten op je website?
  • Wat is er zo uniek aan je product/dienst/idee?
  • Hoe maakt het de levens van de bezoekers van je website beter?
  • Waarom zou iemand jouw product/dienst kopen in plaats van een (wellicht goedkoper) alternatief bij de concurrent? Waarom is jouw advies beter dan dat van anderen?
  • En waarom bied je deze producten of diensten aan, los van het feit dat je er geld mee wilt verdienen?

#2 Verdiep je in de doelgroep

Om erachter te kunnen komen welke zoektermen je (gewenste) bezoekers gebruiken, is het van belang om eerst ook te weten wie die doelgroep precies is. Je moet je doelgroep nu eenmaal kennen om voor hen waardevolle content te kunnen maken en producten voor ze aan te bieden. Wat voor soort mensen gaan je teksten lezen? Waar komen ze vandaan en hoe oud zijn ze? Waar zijn ze in geïnteresseerd? Welke onderwerpen spreken hen aan en welke zoektermen gebruiken ze? En met wat voor soort content zorg je ervoor dat ze terugkeren naar je website? Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe beter je je teksten af kunt stemmen op hen. Bijvoorbeeld als je een landingspagina wilt gaan schrijven.

doelgroep
Afbeelding: Mario Purisic op Unsplash

Hoe analyseer je je doelgroep?

Maar ja, hoe ontdek je nu uit welk soort mensen jouw doelgroep bestaat? De makkelijkste manier om daar mee te beginnen is door Google Analytics te gebruiken. Daar kun je namelijk zien hoe laat mensen op je website waren, waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze het leukste vinden en of ze je website via desktop of mobiel bezocht hebben. Facebook Insights geeft je wat meer informatie over de mensen die je bereikt via Facebook. Verder kun je ook zelf een vragenlijst maken die de bezoekers van je website kunnen invullen. Je kunt ze dan alles vragen wat je wilt, maar bedenk wel dat lang niet iedereen zin heeft om zo’n vragenlijst in te vullen.

Als je er de mogelijkheid toe hebt, kan het ook interessant zijn om een aantal bezoekers van je site een keer 1 op 1 te spreken. Je kunt deze personen directe vragen stellen en je krijgt zo veel betere (en uitgebreidere) antwoorden. Reageren bezoekers trouwens wel eens op je blogposts? Op basis van de antwoorden die ze daar geven kun je soms ook al een goed beeld vormen van je doelgroep. Je ziet het: je hebt meerdere mogelijkheden om je doelgroep goed in kaart te brengen. Onthoud ook dat je doelgroep kan evolueren in de tijd. Daarom is het altijd goed om na verloop van tijd nog eens onderzoek te doen naar je doelgroep, zodat je daar op in kunt spelen in je volgende posts of je nieuwe productaanbod.

#3 En last but not least: doe een zoekwoordonderzoek

zoekwoordonderzoek loep
Afbeelding: Markus Winkler op Unsplash

Ik heb over dit onderwerp al eens eerder een artikel geschreven. De belangrijkste onderwerpen daarbij waren:
• Maak een lijst met keywords op basis van je missie.
• Onderzoek al deze gebrainstormde keywords (bijvoorbeeld via Google zelf, Answer the public of andere keyword tools).
• Vergeet de longtail keywords niet (misschien hebben ze een minder maandelijks zoekvolume maar daardoor vaak ook minder concurrentie op dat betreffende keyword).
• Analyseer je concurrenten, leer van hoe zij het doen en doe het zelf vervolgens nog beter.
• Denk na over de zoekintentie van je bezoekers en kijk welke keywords uit je lijst daar het beste bij passen.
• Bepaal vervolgens je keywordstrategie: waar ga je je vooral op richten en op welke manier? Misschien dat structured data je bijvoorbeeld kunnen helpen om beter op te vallen tussen de zoekresultaten,

Wil je dus zelf aan de slag met SEO copywriting voor je website? Zorg er dan voor dat de basis goed zit. Als je nadenkt over de zaken die ik zojuist besproken heb, weet je zeker dat je met een solide basis begint. Zodat je daarna jezelf kunt gaan verdiepen in hóe je nou zelf SEO-teksten kunt schrijven. Oh ja, en hierbij nog een zeer goede extra tip: maak slim gebruik van de Yoast SEO plug-in als je een WordPress-website hebt.

Toch allemaal te veel werk voor je? Besteed je SEO-werkzaamheden dan uit en schakel mij in!

Plaats een reactie