Meta description: bruikbare tips

meta description tips

Als je je bezighoudt met het schrijven van SEO-teksten, dan heb je met behoorlijk wat zaken rekening te houden. Een daarvan is het schrijven van een goede meta description. Maar wat is een meta description eigenlijk en hoe zorg je zelf voor een goede meta omschrijving bij de content die je maakt? In dit artikel geef ik je een aantal bruikbare tips. Doe er je voordeel mee!

Maar allereerst: wat is een meta description?

De meta description of meta omschrijving is een HTML-tag die als doel heeft om iemand die via een zoekmachine (zoals Google) ergens naar op zoek is, aan te sporen om op jouw specifieke link te klikken. In feite is de meta description dus bedoeld om doorkliks naar je eigen pagina te krijgen. En ook al zegt Google dat ze de meta description niet gebruiken bij hun ranking algoritme, ze kijken wel naar de CTR (click through rate of doorklikratio) om te bepalen of jouw pagina een waardevol zoekresultaat is. Dus hoe meer mensen erop klikken, hoe hoger je pagina uiteindelijk gaat ranken. Daarom moet je er dus voor zorgen bij SEO copywriting dat je meta omschrijving ook een zeer beknopte samenvatting van je webpagina of blogartikel is.

Onderdelen van een goede meta description: gebruik deze 7 tips!

7 tips meta description

Een goede meta omschrijving bestaat uit verschillende onderdelen. Als je ervoor zorgt dat je die allemaal op de juiste manier toepast, ga je zeker weten een uitstekende meta description maken. Zeker als je ook nog eens gebruikmaakt van de Yoast SEO plug-in. Voor een goede meta description gebruik je:

Maximaal 155 karakters

155 karakters bord

De optimale meta description bestaat uit maximaal 155 karakters (en dat is dan inclusief spaties). Overigens is er niet echt een ideale lengte of allerbeste lengte aan te geven voor je description. Het gaat er vooral om dat je genoeg lengte gebruikt om de boodschap over te brengen (terwijl je dus binnen het maximum van 155 karakters blijft).

Maar tegelijkertijd moet hij ook kort en to-the-point zijn. Wel is het zo dat de meeste zoekresultaten in Google een lengte laten zien van tussen de 120 en 156 karakters. Als je je dus daar aan houdt én ervoor zorgt dat je de boodschap die je wilt vertellen goed overbrengt, zit je vast en zeker goed.

Een actieve toon

Het is belangrijk dat je bij je meta omschrijving gebruikmaakt van een actieve toon. Een toon waarmee je de lezer direct aanspreekt. En hem of haar tot actie aanzet (iets waar het volgende punt ook voor een belangrijk deel aan bijdraagt). Een goed voorbeeld van een actieve meta description is de onderstaande. Het is meteen duidelijk wat je gaat zien als je op de link klikt.

meta description tuinideeen
Voorbeeld van een actieve meta description in de zoekresultaten

Een duidelijke call-to-action (CTA)

Ter aanvulling op de zojuist besproken actieve toon gebruik je ook altijd een duidelijke CTA in een goede meta description. Die vertelt de zoeker namelijk precies wat hij of zij moet doen. Bekende voorbeelden van CTA’s zijn ‘koop nu!’, ‘bestel direct!’ of ‘vraag meer informatie aan’. Maar in feite kan het elk soort mededeling zijn waarmee je de bezoekers aanspoort iets te doen. En uiteraard op de link te klikken. Voor deze pagina heb ik bijvoorbeeld het volgende toegepast.

duidelijke cta

Belangrijkste keyword zo ver mogelijk vooraan

Net als bij een meta title is het bij een meta description ook belangrijk om je focus keyword te gebruiken én om die zo snel mogelijk aan bod te laten komen. Als je zoekwoord overeenkomt met een deel van de tekst in de meta description, is de kans ook groot dat Google dat zoekwoord vetgedrukt laat zien in het zoekresultaat. Kijk nog maar eens naar de meta omschrijving in het bovenstaande voorbeeld. Je ziet dat ‘meta description’ er duidelijk wordt uitgelicht. Op die manier valt jouw pagina wellicht nog meer op tussen de zoekresultaten.

Laat specificaties zien

Dit is met name van belang als je een bepaald product wilt verkopen. Het kan voor de zoekers naar dat specifieke product handig zijn als ze direct wat (technische) specificaties zien. Zoals de prijs, de fabrikant, de specifieke mogelijkheden… Het kan ervoor zorgen dat een bezoeker sneller op jouw link klikt dan op die van de concurrent.

voorbeeld specificaties
Voorbeeld van een meta description met specificaties zoals beeldschermgrootte en prijs

Match de meta description met de content

Zorg er ook voor dat de content op de pagina waar de bezoeker naartoe geleid wordt na zijn of haar klik, ook daadwerkelijk matcht met datgene wat je in je meta description vermeldde. Verleid bezoekers dus niet om door te klikken naar iets wat er helemaal niet is. In de eerste plaats ben je je bezoeker dan meteen kwijt (want: teleurgesteld) en daarbij is Google ook niet zo aardig voor je als dat wordt opgemerkt (gevolg: een mogelijke Google penalty). En zeg nou zelf: het is toch ook gewoon je bedoeling om je websitebezoekers de informatie te geven waar ze naar op zoek zijn?

Unieke meta description

Ga je meta descriptions schrijven voor een groot aantal pagina’s, zoals de categoriepagina’s van je webshop? Ga ze dan niet klonen. Het is niet slim om steeds dezelfde description te gebruiken waarin je bijvoorbeeld maar één woord aanpast (de productcategorie waar het om gaat bijvoorbeeld). Zelfs als alle paginatitels anders zijn, lijkt het voor Google alsof alle pagina’s hetzelfde zijn. Unieke meta descriptions schrijven is inderdaad een hele klus als je een website hebt met veel pagina’s. Heb je geen tijd (of zin) om voor al je pagina’s unieke descriptions te fabriceren? Dan kun je er beter voor kiezen om die meta omschrijving maar gewoon leeg te laten. Google zal dan zelf een description formuleren vanuit de pagina met daarin het zoekwoord dat werd gebruikt door degene die zocht. Matt Cutts legde het jaren geleden al eens duidelijk uit:

Matt Cutts over waarom je beter geen duplicate meta descriptions kunt gebruiken

Tot slot

Je ziet het: er zijn verschillende zaken om rekening mee te houden als je aan de slag gaat met het schrijven van meta descriptions voor je contentpagina’s. Maar als je je aan de zojuist besproken tips en voorbeelden houdt, weet ik zeker dat je voortaan keer op keer goede omschrijvingen weet te creëren. Is het toch nog te veel werk voor je of schakel je liever iemand in die er echt veel ervaring mee heeft? Besteed dit soort werkzaamheden dan aan mij uit.

Plaats een reactie