Yoast SEO plug-in zelf gebruiken

Yoast SEO plug-in

Als je een WordPress-website hebt en aan de slag wilt met SEO, kan alle informatie rondom dit onderwerp in het begin nogal overweldigend op je overkomen. Want wat moet je allemaal precies doen en waar begin je mee? Ik heb al eerder geschreven over hoe je bijvoorbeeld zelf je SEO-teksten kunt schrijven. En over wat SEO copywriting inhoudt in 2020. Maar daarmee alleen ben je er natuurlijk nog lang niet. Want hoe voeg je die teksten vervolgens toe aan je website? En hoe check je of je daadwerkelijk goed bezig bent? Met de Yoast SEO plug-in heb je in elk geval een gouden tool in handen.

De Yoast SEO plug-in is voortaan je beste vriend

De Yoast SEO plug-in is een geweldige tool voor het probleemloos optimaliseren van je website en de onderliggende pagina’s voor zoekmachines (zoals Google, Bing en Yandex). Er is een gratis versie (met een groot aantal belangrijke basisonderdelen) en een betaalde versie waarmee je écht het maximale uit je SEO-inspanningen haalt. Tijdens het schrijven van je content, zoals bijvoorbeeld een landingspagina), geeft de plug-in aan of je wel of niet goed bezig bent. Daarbij wordt gekeken naar de SEO zelf én naar de leesbaarheid van je tekst.

Maar eerst: hoe stel je de Yoast SEO plug-in goed in?

Als je de Yoast SEO plug-in hebt geïnstalleerd, is het belangrijk om alles eerst ook goed in te stellen. Het handige is dat de Yoast SEO plug-in beschikt over een zogeheten ‘configuration wizard’. Die loodst je door de verschillende te nemen stappen om de plug-in zo in te stellen dat hij voldoet aan datgene wat je met jouw website nodig hebt. Ga hiervoor in WordPress naar Yoast SEO > Algemeen > Dashboard.

Yoast SEO configuration wizard
Screenshot van de wizard

Aan de slag met de Yoast SEO plug-in

De plug-in beschikt over de zogeheten Yoast SEO metabox. Deze helpt je om je content te optimaliseren als je die op de achtergond aan het schrijven bent. Je vindt de metabox rechts naast de editor of onder de editor (als je de Block Editor gebruikt). Standaard staat hij onderaan. Als je rechtsboven op de ‘Y’ van Yoast klikt, wordt hij ook aan de rechterkant getoond. De box bestaat uit diverse tabbladen, waarvan de volgende twee het belangrijkste zijn:

  • de leesbaarheidsanalyse
  • de SEO-analyse

Yoast SEO plug-in: de leesbaarheidsanalyse

Yoast SEO leesbaarheid
Screenshot leesbaarheidsanalyse

Dit tabblad helpt je om zo goed mogelijke content te maken voor je doelgroep. Dat is in feite ook altijd de eerste stap bij het optimaliseren van je webpagina: ervoor zorgen dat de tekst prettig leesbaar is. De leesbaarheidsanalyse helpt je hierbij door middel van praktische checks. Doe je het goed, krijg je een groen bolletje. Doe je het minder goed of zelfs slecht, dan zie je een oranje of rood bolletje erbij staan. Ideaal, want lang niet iedereen beschikt natuurlijk over goede schrijfskills als het aankomt op leesbaarheid. De onderdelen van de leesbaarheidsanalyse zijn:

  • Flesch Reading Ease
  • Lijdende vorm
  • Opeenvolgende zinnen
  • Kop-tekst verdeling
  • Paragraaflengte
  • Zinslengte
  • Signaalwoorden

Flesch Reading Ease

Deze test meet de leesbaarheid van je tekst. Daarbij worden twee variabelen gebruikt:

  • de gemiddelde lengte van de zinnen (in aantal woorden)
  • het aantal lettergrepen per woord

Vervolgens krijgt je tekst op basis hiervan een score mee tussen de 0 en 100. Hoe hoger het getal, hoe beter je tekst te begrijpen is. In Yoast SEO is deze test dus ook verwerkt. Daarbij kijkt de test naar twee aspecten van je tekst. Allereerst hoe het aantal woorden in verhouding staat tot het aantal zinnen. En daarnaast ook hoe het aantal lettergrepen in verhouding staat tot het aantal woorden. Je tekst krijgt het gewenste groene bolletje als je score hoger is dan 60. Voor webteksten wordt een leesbaarheid van 60-70 namelijk als acceptabel gezien.

Lijdende vorm

Door te schrijven in de lijdende vorm, neem je als het ware afstand van de lezer. Een actieve toon is veel aansprekender voor de lezers van je tekst. Vermijd daarom zo veel mogelijk woorden als ‘zijn’ en ‘worden’, in combinatie met een voltooid deelwoord. Kies liever niet voor ‘De tekst wordt geschreven’ maar ga voor ‘Ik schrijf de tekst’. Overigens is het nagenoeg onmogelijk om helemaal nooit de passieve vorm te gebruiken. Daarom krijg je een groen bolletje als er in de gehele tekst maximaal 10% aan lijdende vorm wordt gebruikt (en daar istie weer!).

Opeenvolgende zinnen

Hierbij wordt gekeken of je tekst drie of meer zinnen achter elkaar bevat die beginnen met hetzelfde woord. Dat kan nogal herhalend overkomen tijdens het lezen. Zorg er dus voor dat je voldoende varieert.

Kop-tekst verdeling

Ofwel, maak gebruik van headings en subheadings. Headings (of kopregels) helpen je om onderwerpen te groeperen en je tekst te structureren. De tekst maak je zo beter leesbaar en makkelijker te scannen voor je lezers.

Paragraaflengte

Een lange paragraaf is lastiger om te begrijpen dan een kortere. Probeer je lezers daarom behapbare stukjes tekst voor te schotelen.

Zinslengte

Korte zinnen zijn nu eenmaal stukken makkelijker om te lezen. In Yoast SEO wordt 20 woorden aangehouden als grens van hoe lang een zin idealiter maximaal mag zijn.

Signaalwoorden

Als je gebruikmaakt van signaalwoorden, verbeter je de flow van je pagina. Je geeft letterlijk een signaal aan je lezers af dat er iets gaat komen waar ze zich (onbewust) op kunnen voorbereiden. Voorbeelden van signaalwoorden zijn: in de eerste plaats, vervolgens, bijvoorbeeld, ter verduidelijking, samenvattend, etc. De plug-in adviseert om signaalwoorden in 30% van je zinnen te gebruiken. En dat is echt niet zo moeilijk om toe te passen. Meestal maak je hier tijdens het schrijven al automatisch gebruik van.

SEO-analyse (van de Yoast SEO plug-in)

Als je leesbaarheid in orde is, wordt het tijd om naar de SEO-analyse te kijken. Waarschijnlijk deed je dat ook al tijdens het schrijven, zeker als je eerder ook al mijn artikel gelezen hebt over hoe je zelf SEO-teksten schrijft. Deze analyse laat zien hoe je SEO van die betreffende pagina ervoor staat (met het oog op je focus keyphrase die je zelf al hebt aangegeven).

Zoals je in de afbeelding hieronder ziet, bestaat de SEO-analyse uit de volgende checks. Hier zijn ze allemaal groen, maar je zult merken dat tijdens het schrijven sommige bolletjes eerst nog oranje of zelfs rood zijn. Het handige is dat er dan direct bij staat wat je kunt doen om het te verbeteren. En door op het oogje ernaast te klikken, wordt in je huidige tekst met een kleurtje aangegeven om welk gedeelte het precies gaat. Super praktisch!

SEO analyse artikel
Screenshot SEO-analyse

De plug-in spoort je aan om links naar externe websites in je tekst op te nemen. Eentje is genoeg voor een groen bolletje, maar meer mag natuurlijk altijd. Link naar een pagina of artikel dat jouw mening of idee ondersteunt of bied je lezers extra informatie met de link. Voor Google maakt het duidelijk welke sites met elkaar in relatie staan op basis van welke onderwerpen.

Dit is met name van belang bij het opzetten van een goede structuur van je website. Je moet op zijn minst naar één gerelateerde pagina op je website linken. Zo blijven bezoekers op je site en ze krijgen ook meer informatie rondom een bepaald onderwerp.

Keyphrase in introductie

Je focus keyword/keyphrase moet in de introductie vermeld staan. Zo maak je meteen duidelijk waar de pagina over gaat.

Keyphrase verdeling

Je moet je keyphrase vaak genoeg in je tekst opnemen, maar ook weer niet te vaak. Zoek altijd naar een goede balans. De plug-in van Yoast helpt je daarbij en geeft aan of je goed bezig bent.

Keyphraselengte

Als je zoekwoord te kort is, heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met een woord waarop enorm veel concurrentie zit. Is de keyphrase te lang, dan wordt het weer stukken moeilijker om je pagina daarop te optimaliseren. Het aanbevolen aantal van Yoast SEO bedraagt daarom maximaal vier relevante zoekwoorden voor je focus keyphrase.

Keyphrase dichtheid

Je ontvangt een groen bolletje op het moment dat de zoekwoorddichtheid (keyword density) tussen de 0,5 en 3% ligt. Zo weet je zeker dat je je belangrijkste zoekwoord voldoende hebt gebruikt, zonder de tekst te overoptimaliseren.

Keyphrase in meta-omschrijving

Zorg dat je meta description je focus keyword bevat. Als mensen zoeken via Google, zien ze dat woord eerder in de zoekresultaten, waardoor ze er sneller op zullen klikken.

Lengte van de meta beschrijving

Het advies is om de lengte van je meta description te houden tussen de 120 en 156 karakters.

Eerder gebruikte keyphrase

Aangezien het nooit slim voor je SEO is om een keyphrase meer dan eens te gebruiken, checkt de plug-in ook meteen of je dit zoekwoord al eerder als focus keyphrase hebt gebruikt. Je wilt namelijk niet dat je eigen pagina’s met elkaar gaan concurreren. Handig, want als je al heel veel artikelen en blogposts geschreven hebt, is het logisch dat je dat zelf niet meer weet.

Keyphrase in subkoppen

Subkoppen zijn belangrijke onderdelen van je pagina of post. Zorg er daarom voor dat je je focus keyphrase toevoegt aan een paar van je subkoppen. Maar doe dat niet bij allemaal, want dat is vaak te veel van het goed. En het ziet er ook nog eens niet zo mooi uit.

Image alt attributen

Het is altijd belangrijk om afbeeldingen in je teksten te gebruiken. Hier wordt de leeservaring van je bezoekers beter door. Als je het focus keyword in je ALT-tekst opneemt, weet Google dat de afbeelding samenhangt met het betreffende zoekwoord.

Tekstlengte

Om een pagina te kunnen laten ranken op een bepaald keyword, heb je minimaal 300 woorden nodig. Heb je minder woorden, dan kan het artikel moeilijker opgepakt worden door de zoekmachines. Soms ziet de zoekmachine je artikel dan zelfs als zogeheten ’thin content’. Ofwel content die van weinig of geen waarde voor de gebruiker is. En dat wil je natuurlijk voorkomen! De plug-in laat je weten hoe veel woorden je tekst precies bevat.

Keyphrase in de titel

Als je je focus keyword aan het begin van je meta title (of paginatitel) zet, levert je dat de meeste waarde op. Bovendien valt het zoekwoord ook direct op op het moment dat je blogpost wordt gedeeld.

SEO-titel breedte

Houd je SEO-titel kort en bondig zodat je nog een trigger kunt toevoegen om een bezoeker in Google op jouw website te laten klikken. Lees ook eens mijn artikel met tips over hoe je de allerbeste titel maakt.

Keyphrase in slug

Zorg ervoor dat je je focus keyword opneemt in de URL. Ook als de context ontbreekt, zorgt dit ervoor dat het duidelijk is waar je pagina over gaat. Bovendien vindt Google het ook erg prettig als het focus keyword in je URL staat.

De Google snippet preview

De plug-in van Yoast SEO laat je ook een voorproefje zien van hoe de Google snippet eruit komt te zien. Dit kun je zowel voor desktop als voor mobiel bekijken. Zo krijg je een goed idee van hoe jouw website (en specifieker nog je pagina) er uit komt te zien tussen de zoekresultaten.

Google snippet Yoast

Zorg ervoor dat je meta description duidelijk weergeeft waar de uiteindelijke pagina over gaat. Zo weten (be)zoekers dat ze gaan vinden waar ze naar op zoek zijn en spoor je ze tegelijkertijd aan om jouw website te bezoeken.

Let op: je hebt geen enkele garantie dat Google ook daadwerkelijk jouw meta description over gaat nemen in de resultatenpagina. Maar de kans wordt wel groter dat Google dat doet als je echt een goede meta description geschreven hebt.

Yoast SEO plug-in: groen, groener, groenst?

groene seo-score
Als je dit ziet, ben je goed bezig! 🙂

Uiteindelijk gaat het er dus om om zo veel mogelijk groene bolletjes van de Yoast SEO plug-in te krijgen. Maar het is niet zo dat ze echt allemáál groen moeten zijn om een overall goedkeuring (de twee groene smileys hierboven) van de plug-in te krijgen. Sterker nog: puur bezig zijn met de groene bolletjes is vanuit SEO-oogpunt vaak niet de beste keuze. Er zijn bovendien ook nog andere zaken die voor SEO belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een goed doordacht en uitgevoerd zoekwoordonderzoek en het opzetten van een goede sitestructuur.

Samengevat

Je hebt nu gezien hoe goed de Yoast SEO plug-in je kan helpen bij het schrijven van goede SEO-teksten. Je weet uit welke twee elementen de Yoast metabox uit bestaat en naar welke onderliggende punten de plug-in kijkt bij het waarderen van de door jou geschreven pagina. Hopelijk heb je hier genoeg handvatten gekregen om er zelf succesvol mee aan de slag te gaan. Mocht je er toch niet helemaal uitkomen: je kunt me alles vragen. Of kies ervoor om mij je SEO-content te laten schrijven.

Plaats een reactie