Zelf SEO-teksten schrijven: zo doe je dat!

Heb je een website en zoek je naar manieren om beter gevonden te worden in de zoekmachine? Dan heeft je website op zijn minst de volgende drie bestanddelen nodig: een technisch goed werkende site, steengoede en waardevolle online content en backlinks van hoge kwaliteit. Zelf heb ik me de afgelopen jaren gespecialiseerd in het schrijven van SEO-teksten. Dat lijkt aan de ene kant misschien een vak apart, maar ik ben echt van mening dat in principe iedereen daarmee aan de slag kan. Zeker als je daarbij gebruikmaakt van de tools en mogelijkheden die ik je op mijn website aanreik. Op deze pagina vind je een compleet overzicht van allerlei zaken die met het zelf schrijven van SEO-copy te maken hebben. Doe er je voordeel mee!

Zelf SEO-teksten schrijven: 14 tips!

zelf seo-teksten schrijven

Je zult zien dat het echt niet moeilijk hoeft te zijn om zelf SEO-content voor je website te maken. Het is misschien wel handig om eerst even te ontdekken wat SEO is en daarna de juiste voorbereidingen te treffen om aan de slag te gaan met zelf SEO-teksten schrijven. Maar hoe pak je dat schrijven nou slim aan? Op deze pagina geef ik je een overzicht van hoe je in mijn ogen het beste te werk kunt gaan. Een aantal van die onderdelen zal ik later nog verder toelichten in een blogartikel dat op dat specifieke onderwerp is toegespitst. De volgende onderwerpen (die je allemaal helpen bij het zelf schrijven van goede SEO-teksten) wil ik de komende tijd aan bod laten komen:

  1. Schrijf gewoon een goede tekst.
  2. Maak op de juiste manier gebruik van zoekwoorden.
  3. Zet je belangrijkste zoekterm vooraan in je title.
  4. Zorg voor een pakkende meta description (inclusief focus keyword) en voeg een CTA toe.
  5. Maak een vriendelijke URL (slug).
  6. Bouw je tekst goed op.
  7. Gebruik afbeeldingen en video ter ondersteuning van je verhaal.
  8. Je tekst moet vooral waardevol zijn en info bieden (zie punt 1).
  9. Denk aan cornerstone artikelen.
  10. Zorg voor interne en externe links.
  11. Gebruik synoniemen en gerelateerde zoekwoorden.
  12. Deel je content via social media (en kies de juiste).
  13. Zorg voor een responsive website en een snelle laadtijd.
  14. Maak gebruik van de Yoast plug-in.

#1 Schrijf gewoon een goede tekst

goede seo-tekst schrijven

Makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je al denken. En voor sommige mensen is dat misschien ook wel zo. Maar door gebruik te maken van een aantal specifieke tips en trucs, weet ik zeker dat je al een heel eind kunt komen. En ook al ben je natuurlijk bezig met zelf SEO-teksten schrijven, eigenlijk moet je daar tijdens het schrijfproces in eerste instantie nog helemaal niet bewust mee bezig zijn. Althans, je wilt toch gewoon content aanbieden waar de lezer iets aan heeft? Zorg er dan voor dat datgene wat je wilt vertellen ook daadwerkelijk een meerwaarde biedt. En qua SEO ben je er dan bijna al. Want een goed geschreven tekst is in principe ook voor zoekmachines helder en duidelijk. Bovendien kun je later altijd nog wat sleutelen aan de details van je tekst. Waarbij je dan de juiste SEO-ingrediënten toevoegt of aanscherpt.

#2 Gebruik zoekwoorden op de juiste manier

zoekwoorden bij seo-teksten gebruiken

Ofwel, laat je zoekwoorden in eerste instantie op een natuurlijke manier in je teksten verschijnen. Ga niet op zoek naar kromme zinsconstructies zodat op die manier een long tail zoekwoord goed uit de verf komt. Want reken maar: hij komt voor de lezers van je content dan vast en zeker niet goed uit de verf! Hartstikke leuk dat de zoekmachine je die extra lezers opleverde. Maar als vervolgens al die lezers je site verlaten door je rare schrijfstijl en zinsopbouw, ben je weer helemaal terug bij af. Natuurlijk helpt het altijd wel als je je zoekwoorden slim inzet bij het zelf SEO-teksten schrijven. En daarmee bedoel ik niet om ze te pas en te onpas in je teksten te gebruiken, maar om ze op een natuurlijke manier te doseren in je tekst. Het liefst voorzien van verschillende synoniemen.

#3 Plaats je belangrijkste zoekterm zo ver mogelijk vooraan in je title

Elke zelfgeschreven SEO-tekst voorzie je van een meta title en een meta description. Dit helpt de zoekmachine en vervolgens ook de zoeker om direct te zien of jouw pagina waardevol is. Daarbij is het belangrijk om je focus keyword (je belangrijkste zoekwoord) vooraan of zo ver mogelijk vooraan in je title te plaatsen. Heb je bijvoorbeeld een artikel geschreven over hoe je zelf SEO-teksten moet schrijven? En is je focus keyword ‘SEO-teksten zelf schrijven’? Kies dan niet voor een titel (dat is het blauwe tekstgedeelte in onderstaande snippet) als:

zelf seo-teksten schrijven fout

Maar ga bijvoorbeeld voor:

zelf seo-teksten schrijven goed

Overigens zijn er nog veel meer zaken om rekening te houden bij het schrijven van een goede meta title. Wil je er meer over weten? Lees dan mijn blogartikel met tips voor een pakkende meta title.

#4 Zorg voor een pakkende meta description en duidelijke CTA (call-to-action)

De meta description doet dienst als een zeer beknopte samenvatting van je webpagina of blogartikel. Samen met de zojuist besproken meta title, de URL en eventuele online beoordelingen vormen zij de zogeheten snippet. Ofwel de manier hoe Google jouw pagina aan zoekers toont in de zoekresultaten. Daarbij wil je natuurlijk dat Google je content ziet als waardevolle informatie. En dat degene die aan het zoeken is direct ziet dat jouw pagina datgene biedt waar hij of zij naar op zoek is. In feite is de meta description dus bedoeld om doorkliks naar je eigen pagina te krijgen. En ook al zegt Google dat ze de meta description niet gebruiken bij hun ranking algoritme, ze maken wel gebruik van de CTR (click through rate of doorklikratio) om te bepalen of jouw pagina een waardevol zoekresultaat is. Dus hoe meer mensen erop klikken, hoe hoger je pagina uiteindelijk gaat ranken.

Voor een goede meta description gebruik je:

  • maximaal 155 karakters (dat is inclusief spaties)
  • een actieve toon die motiverend is en je direct aanspreekt
  • een CTA (call-to-action) zoals ‘koop nu!’, ‘bestel direct’ of ‘vraag meer informatie aan’
  • je belangrijkste zoekwoord (focus keyword), het liefst zo ver mogelijk vooraan
  • specificaties (indien mogelijk) van het product dat je verkoopt
  • een tekst die matcht met de content op de daadwerkelijke pagina (verleid je bezoekers dus in elk geval niet om door te klikken naar iets wat er niet is, want dan ben je je bezoeker vast en zeker kwijt en je kunt er uiteindelijk ook een straf van Google door krijgen)
  • een unieke meta description (dus niet steeds precies dezelfde met daarin maar 1 woord veranderd)

Wil je nog uitgebreidere informatie over hoe je een zo goed mogelijke meta description schrijft? Lees dan ook eens mijn blogartikel met 7 tips voor het schrijven van de perfecte meta omschrijving.

#5 Zorg voor een vriendelijke URL (slug)

Vriendelijke URL bij seo-teksten
‘Vriendelijke URL…’

Ook de slug wordt getoond in de snippet bij de zoekresultaten. Een slug is het gedeelte van de URL dat na je domeinnaam komt. Als het goed is, geeft die slug aan waar je pagina over gaat. Een slug wordt doorgaans automatisch gegenereerd in je CMS (op basis van je kopregel). Maar je kunt deze ook vaak zelf nog aanpassen (pas dan wel op voor een 404-error). De slug is ook van belang voor je vindbaarheid in de zoekmachine. De crawler van Google ziet deze slug vaak als eerste en gebruikt deze om te snappen wat de inhoud van je pagina is. Het is dus belangrijk om een duidelijke slug te hebben bij het zelf schrijven van SEO-teksten, zodat zowel de zoekmachine als degene die iets zoekt direct snappen waar de pagina over gaat.

#6 Bouw je tekst goed op

De uiteindelijke SEO-tekst die je zelf gaat schrijven, moet natuurlijk wel duidelijk voor de lezer zijn. Denk daarom vooraf goed na over wat je wilt bereiken met je (blog)tekst. Wat is het doel van je tekst, voor wie is de tekst bedoeld en in wat voor vorm ga je je blog gieten? Het is vaak handig om voor jezelf een hoofdvraag te formuleren. Of de belangrijkste stelling die je wilt gaan verdedigen op te schrijven. Nu kun je aan de slag met de opbouw van je tekst. Die dan eigenlijk ook meteen dienst doet als een soort inhoudsopgave. Misschien dat je tijdens het schrijven die inhoudsopgave nog verandert. Dat is helemaal niet erg. Van daaruit werk je je tekst verder uit. Die bestaat uit:

  • sowieso een sterke en duidelijke blogtitel
  • een inleiding die prikkelt en interesse opwekt (schets bijvoorbeeld een probleem en kom met de oplossing)
  • meerdere tussenkopjes en korte, voor de lezer te behappen alinea’s
  • voorzien van een duidelijk slot waarin je de conclusie trekt en een call-to-action toevoegt

#7 Gebruik afbeeldingen en video ter ondersteuning

Hartstikke leuk als je tekst super interessant om te lezen is. Maar bedenk: de meeste mensen zitten niet te wachten op een ellenlang stuk tekst zonder onderbrekingen. En met die onderbrekingen bedoel ik dan nog niet eens de tussenkopjes (ook al moeten die er natuurlijk wel gewoon in, zie punt 6). Je moet hierbij vooral denken aan interessante, toepasselijke of eventueel grappige afbeeldingen die je verhaal ondersteunen. Of korte video’s die een bepaald probleem kunnen verduidelijken of iets leuks toevoegen aan je verhaal.

Oké, het hoeft niet altijd volledig van toepassing te zijn toch? 😉

Waarbij je lezer ook even op adem kan komen van alle woorden die je over hem of haar hebt uitgestort. Hoe je dit soort afbeeldingen en video’s’ het beste kunt gebruiken? Daar kom ik in een ander blogartikel nog een keertje op terug. Voor nu is het belangrijk om te weten dat ze je pagina beter te begrijpen maken voor je websitebezoekers. En leuker om te lezen.

#8 Zorg voor waardevolle content

Ik had het in het eerste punt al aangestipt, maar toen ging het meer om de tekst in het algemeen. Maar omdat het op het gebied van SEO zó belangrijk is, kom ik er hier nog een keer op terug. Zorg altijd voor waardevolle content bij het zelf schrijven van SEO-teksten. Ik heb het dan over content die de lezer informatie biedt. En die de zoekmachine duidelijk maakt dat de pagina ook daadwerkelijk waardevolle inhoud bevat. Op de lange termijn moet het namelijk zo zijn dat een pagina op basis van de inhoud beter en hoger rankt dan een andere pagina die niet zo’n goede informatie bevat. Dus niet als gevolg van het gebruik van bepaalde trucjes of slimmigheden. Maar gewoon omdat wat er staat nu eenmaal de meest uitgebreide informatie of de best mogelijke oplossing bevat. Zoals het natuurlijk ook gewoon altijd zou moeten zijn.

#9 Belangrijke pagina? Maak er een cornerstone artikel van!

Cornerstone content of cornerstone artikelen zijn in principe het kloppend hart van de teksten op je website. Het bestaat uit de beste en meest belangrijke artikelen van je website. Ofwel, de pagina’s of posts waarvan jij wilt dat ze het beste ranken in de zoekmachine. Een cornerstone artikel is vaak relatief lang, informatief en combineert de inzichten of onderwerpen uit andere artikelen. Ofwel, een cornerstone artikel is een hoofdartikel over één specifiek onderwerp waaronder allerlei subonderwerpen vallen. Het doel van zo’n pagina is om de beste en meest complete informatie te bieden over een bepaald onderwerp.

Maar of je cornerstone content nu een blogpost of een pagina is, zorg ervoor dat het perfect geschreven is, regelmatig wordt geüpdatet en je als doel hebt om ermee te ranken op je meest competitieve zoekwoorden. Houd er rekening mee dat je op een website maar maximaal 4 of 5 van dit soort artikelen of pagina’s plaatst. Het zouden eigenlijk de pagina’s moeten zijn die een bezoeker van je website op zijn minst gelezen moet hebben.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan ook eens mijn blogartikel over cornerstone content.

weblinks bij seo-teksten

Wil je je zelfgeschreven SEO-teksten nog beter en waardevoller maken? Dan is het ook belangrijk om een gedegen interne en externe linkstructuur te hanteren. Voordat je content kan ranken, heeft deze links nodig. Google kan je pagina’s het beste vinden als ze gelinkt zijn vanaf ergens op het wereldwijde web. Interne links (dus links binnen je eigen website) verbinden je content en geven Google een goed idee van de structuur van je website. Er ontstaat dan een hiërarchie op je website waardoor Google meer waarde zal toekennen aan de belangrijkere pagina’s.

#11 Maak gebruik van synoniemen en gerelateerde zoekwoorden

Het is fout om te denken dat je met één enkel keyword op een pagina beter gaat ranken op dat zoekwoord dan wanneer je hier meerdere keywords voor gebruikt. Althans, als die gerelateerde keywords en synoniemen te maken hebben met het onderwerp waar je over schrijft. De belangrijkste reden waarom je synoniemen en gerelateerde zoekwoorden moet gebruiken, is omdat het je tekst prettiger en beter leesbaar maakt. Met steeds het herhalen van hetzelfde woord, zorg je ervoor dat je lezers zich gaan vervelen en van je pagina wegklikken.

synoniem seo-teksten

Ga dus altijd voor variatie. Varieer daarbij niet alleen in woorden, maar ook bijvoorbeeld in de lengte van zinnen. Of in de volgorde van bepaalde woorden. Natuurlijk blijft het belangrijk om je focus keyword regelmatig terug te laten komen. Maar overdrijf hier in elk geval niet in. Google is tegenwoordig slimmer dan vroeger en kan teksten beter lezen en begrijpen.

#12 Deel je content via social media (en gebruik de meest geschikte)

De kans is klein dat mensen die ooit op je website kwamen wekelijks terug gaan komen om te kijken of je nog iets nieuws en interessants te melden hebt. Daarom is het ook erg belangrijk om bij het zelf schrijven van SEO-teksten je recente artikelen of belangrijke pagina’s met je publiek te delen via social media (overigens is een nieuwsbrief daar ook heel geschikt voor). Zo bied je je volgers elke keer weer waardevolle content aan. Die zij dan misschien weer gaan delen waardoor je bereik en je publiek ook steeds groter wordt.

social media iconen seo-teksten

Bedenk vooraf wel goed welke kanalen je hiervoor wilt gaan gebruiken. En wat het doel is van het delen van je content. Wil je mensen kennis laten maken met je producten of dienstverlening? Heb je als doel om je sales te verhogen (eventueel via kortingen en speciale acties)? Of wil je dat ze iets van je leren? Als je dat bepaald hebt, is het ook van belang om de juiste social media kanalen te kiezen. Zo is Pinterest bijvoorbeeld erg geschikt voor het delen van recepten of producten die er goed uitzien. En zet je LinkedIn eerder in om je kennis over een bepaald vakgebied te promoten. Tot slot moet je natuurlijk ook een kanaal kiezen waarvan je weet dat jouw doelgroep zich daar bevindt. Richt je je op jongeren, dan zijn Instagram, Snapchat en TikTok vaak veel slimmere keuzes dan bijvoorbeeld Facebook en Twitter.

#13 Responsive, responsive, responsive

Je zou verwachten dat inmiddels iedereen het belang wel kent van het hebben van een responsive website. Een responsive website is een website die ook goed draait op mobiele platformen). Steeds vaker en steeds meer gebruiken mensen hun telefoon namelijk bij het zoeken naar een bepaald onderwerp. Een website die ook uitstekend werkt op een telefoonscherm is dan geen overbodige luxe. Zorg er daarnaast ook voor dat je website een snelle laadtijd heeft. Niks zo erg als lang te moeten wachten voor een pagina die je wilt bezoeken is ingeladen. Heb je daar zelf geen verstand van? Zorg er dan voor dat je met een partij in zee gaat die dat wel heeft en het voor je kan regelen.

#14 Gebruik de Yoast plug-in

Eigenlijk zou dit ook het allereerste onderwerp kunnen zijn als je aan de slag wilt gaan met het schrijven van SEO-teksten of het toepassen van SEO in je content: gebruikmaken van de handige Yoast plug-in. Die vertelt je namelijk per pagina precies wat er op SEO-gebied nog ontbreekt of wat er niet goed is. Veel eerder besproken punten worden door deze plug-in meegenomen bij de beoordeling van de leesbaarheid en de SEO-score van je pagina’s. Met een gratis account kun je al heel veel, maar het meeste haal je uit een premium account.

En nee, ik heb geen aandelen Yoast (als die er al zouden zijn). Maar ik vind het gewoon echt een enorm handige plug-in. Of je er ook voldoende mee uit de voeten kunt als je echt nog helemaal niks weet van SEO: daar ben ik niet zeker van. Maar dat is niet erg, want de belangrijkste SEO-informatie heb je natuurlijk hier zojuist al gelezen. In een blogartikel zal ik binnenkort ook wat meer uitleg geven over de werking van de premium plug-in.

Tot slot

En? Ben je er nog? Dat was best veel informatie he? Maar ik denk dat ik je met dit artikel toch een praktisch totaaloverzicht heb gegeven met betrekking tot het zelf schrijven van SEO-teksten. Doe er dus je voordeel mee. En mocht je er toch niet uitkomen, er eigenlijk helemaal geen tijd voor hebben om het zelf te doen of mij om een andere reden willen inschakelen: neem dan gewoon contact met me op. Ik help je graag!