Wat is een landingspagina?

(En wat kun je ermee?)

landingspagina

Als je je met SEO bezighoudt (of van plan bent dat te gaan doen), heb je vast wel eens van de term landingspagina gehoord. Toch is voor lang niet iedereen helemaal duidelijk wat een landingspagina (of landing page) nu precies inhoudt. In dit artikel vertel ik je wat een landingspagina is, wat het nut van zo’n pagina is en hoe je die op de juiste manier inzet.

Landingspagina: een uitleg

Kort gezegd is een landingspagina een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere media. Zoals bijvoorbeeld via een link vanuit een Adwords campagne, een nieuwsbrief, social media of een e-mail. Landingspagina’s zijn ontworpen voor maar één doel: een bezoeker laten converteren. Of dat nu is om zich in te schrijven voor een event of het doen van een online aankoop. De focus ligt daarbij dan ook op het doen van die ene actie. Door je volledig daar op te richten en zo veel mogelijk afleiding weg te nemen, wordt de kans op conversie stukken groter.

Optimaliseren van je landing pages

Voordat je een landingspagina gaat maken, is het belangrijk om goed na te denken over wat je wilt dat mensen op die pagina gaan doen. Wil je dat ze iets bij je kopen of bestellen, zich ergens voor inschrijven of bijvoorbeeld een whitepaper downloaden? Als je je doel bepaald hebt, kan je beginnen met het optimaliseren van de pagina voor die specifieke doelgroep. En vervolgens ook de juiste onderdelen aan de pagina toevoegen.

Hoofddoel landingspagina: informeren en overtuigen

Met je landingspagina wil je dat gebruikers weten wat je aanbiedt en dat ze overtuigd raken van datgene wat je wilt verkopen of ze wilt laten doen. Een goede kennis van je doelgroep is daarbij onontbeerlijk. Er zijn verschillende onderdelen die je op bijna elke landingspagina kunt vinden. Zorg er voor dat je hier zelf dus ook slim gebruik van maakt.

  • Kies voor een kopregel of titel die de boodschap direct overbrengt: wat kan een gebruiker hier doen?
  • Maak gebruik van een duidelijke call-to-action (CTA) of een simpel formulier dat mensen direct kunnen invullen.
  • Geef ook wat meer details die je als gebruiker zou willen weten voordat je op de CTA klikt. Denk bijvoorbeeld aan een tijd en plaats bij een workshop die je aanbiedt.
  • Maak het aantrekkelijker door een afbeelding of een korte video te tonen.
  • Voer bewijs op (sociaal proof) met bijvoorbeeld een quote van een tevreden klant of een uitspraak van een enthousiaste deelnemer.
  • En vergeet als er een betaling nodig is ook de betalingsopties niet.
landingspagina uber
Voorbeeld van een goede landingspagina

Less is more: houd het kort en eenvoudig

Kort en eenvoudig zijn de twee belangrijkste sleutelwoorden bij een landingspagina. Zorg dat er zo veel mogelijk focus ligt op de pagina zelf. Je kunt er eventueel zelfs voor kiezen om de menustructuur op die pagina achterwege te laten, omdat dat weer af kan leiden van je eigenlijke doel. Ook links naar andere pagina’s kun je het beste zo veel mogelijk vermijden. En wil je het dan toch doen, doe het dan vooral na de fold (het gedeelte van de pagina dat je ziet nadat je gaat scrollen).

Voordelen landingspagina

Het gebruiken van een landingspagina bij je online marketingcampagnes heeft verschillende voordelen:

  • Er haken minder bezoekers af want de bezoekers zijn relevanter. De pagina sluit immers aan bij je advertentie of de informatie uit je nieuwsbrief zodat de gebruiker niet hoeft na te denken of te zoeken.
  • Je overtuigt bezoekers stap voor stap. Eerst laat je ze het voordeel zien (in de link in de nieuwsbrief of je online advertentie) en vervolgens kun je op de landingspagina nog meer voordelen benoemen. Daar kun je ook nog allerlei reviews, quotes en referenties toevoegen.
  • Je bereikt een hogere conversie.

Samengevat

Een landingspagina is een webpagina die ontwikkeld is om een specifieke actie bij een gebruiker teweeg te brengen. Meestal is zo’n pagina onderdeel van een campagne en gericht op een hogere conversie. Het doel van een landing page is om de bezoeker te overtuigen iets te doen (inschrijven, deelnemen of kopen). Er ligt dus een duidelijke focus.

Plaats een reactie