Wat zijn rich snippets?

Als je je ook maar een beetje bezighoudt met SEO, is de term rich snippets waarschijnlijk wel eens voorbij gekomen. Maar weet je ook wat die rich snippets (of rich results) inhouden? Zeker als je nog maar net met SEO begonnen bent, klinkt zo’n term voor de meeste mensen behoorlijk vaag. En daarom ga ik je in dit artikel precies uitleggen wat rich snippets zijn.
De rich snippet in het kort
De Engelse term bestaat uit twee woorden: het woord rich en het woord snippet. Een snippet is een resultaat dat Google aan jou als gebruiker laat zien tussen de zoekresultaten. Laten we er eens een voorbeeld bij pakken. Zo zocht ik met de kerstdagen in aantocht naar een recept voor een voorgerecht bij het kerstdiner. De resultatenpagina leverde een lijst op met zowel normale snippets als rich snippets. De normale snippet zag er zo uit:

Daarbij is de titel in blauw weergegeven, de URL in zwart en daaronder lees je een beschrijving (description) van waar de pagina over gaat. Deze snippet is ook waar de plug-in van Yoast je mee helpt via de Google/snippet preview. Maar als het gaat om een rich result dan laat Google veel extra informatie zien. Kijk maar eens naar de volgende afbeelding:

Je ziet dat deze snippet ook een foto en een beoordeling van het recept bevat. Veel meer informatie dan in een normale snippet dus. Daarom krijgt zo’n snippet de toevoeging ‘rich’. Er bestaan verschillende soorten van dit soort rich results en het hangt een beetje van je website en de content die je maakt af welke voor jou kunnen werken. Bij recepten heb je bijvoorbeeld ook nog andere soorten van rich results zoals de onderstaande carousel aantoont:

Het belang van rich results met het oog op SEO
Waarom zou je nu rich results moeten proberen te krijgen in Google? Het belangrijkste voordeel is dat ze meer opvallen dan de normale snippets. Een gebruiker krijgt direct meer informatie door er alleen al maar naar te kijken. Jouw website valt dus veel meer op en de click-through rate wordt hoger. Maar wat nog veel mooier is: op de lange termijn beïnvloeden deze rich snippets je ranking ook! Er klikken als het goed is namelijk meer mensen op je resultaat, waardoor Google in gaat zien dat mensen jouw pagina verkiezen boven die van anderen. Met andere woorden: jouw pagina is een topresultaat voor die specifieke zoekopdracht volgens Google. Op de lange termijn ga je dat terugzien in je rankings.
“Als je er goed over nadenkt, is het wel een beetje een self-fulfilling prophecy. Want Google vraagt je om bepaalde informatie om daar een rich snippet van te kunnen maken. Vervolgens gaan meer mensen op dat resultaat klikken. En vindt Google het daardoor ook weer een beter resultaat… Maar goed, als het je beter helpt te ranken, moet je er natuurlijk gewoon slim gebruik van maken.”
Zo krijg je rich snippets
Je kan rich snippets of rich results krijgen als je structured data aan je website toevoegt. Structured data is een stukje code in een specifiek formaat, op een manier geschreven zodat zoekmachines het begrijpen. Daarvan kan de zoekmachine dan rich results maken. En het mooie is dat je die code zelf helemaal niet hoeft te schrijven of zelfs te begrijpen. Als je gebruikmaakt van de Yoast SEO plug-in, wordt het automatisch voor je gemaakt.
Kortom, een rich snippet is een verrijkt resultaat dat Google je laat zien tussen de reguliere zoekresultaten. Hierdoor valt jouw content als het goed is meer op en wordt er meer op geklikt. Waardoor Google jouw pagina beter waardeert dan andere pagina’s en je dus een betere ranking krijgt. Met behulp van structured data kun je zelf rich snippets verkrijgen. En dat is heel eenvoudig te realiseren als je gebruikmaakt van de plug-in van Yoast.