Meta title: 3 tips om direct te gebruiken!

meta title tips

Of je nu zelf aan de slag gaat met het schrijven van SEO-teksten of dat liever aan een professional uitbesteedt: voor goede SEO copywriting heb je (naast een heleboel andere zaken) nu eenmaal ook per pagina een goede meta title nodig. Zo’n titel stelt de zoekmachine én de zoeker zelf in staat om direct te bepalen of jouw pagina waardevol is. Maar hoe schrijf je nu de perfecte meta title? In dit artikel geef ik je een aantal tips die je direct kunt toepassen.

Maar eerst: wat is een meta title?

De meta title (die soms ook wel SEO title genoemd wordt) is de titel van een webpagina. Samen met (op zijn minst) de meta omschrijving en een URL vormt deze een organisch zoekresultaat in de zoekmachine (zoals bijvoorbeeld Google). Samen worden deze onderdelen ook wel de Google snippet genoemd. Zo’n snippet zie je als volgt in de zoekresultaten terug als je een zoekopdracht in Google hebt ingevoerd:

meta title diesel voorbeeld
De title is in dit voorbeeld rood omcirkeld.

Het doel van een meta title

Op het gebied van SEO is het doel van een SEO title om mensen er op te laten klikken, je website te bezoeken en vervolgens je pagina te lezen of een product van je te kopen. Bij het schrijven van een goede meta title zijn er daarom twee doelen om na te streven. Een goede meta title moet:

  • helpen om te ranken op een bepaald keyword;
  • de gebruiker aansporen om door te klikken naar jouw pagina.

Met behulp van de click-through-rate (CTR) bepaalt Google hoe relevant je bent voor een specifiek zoekwoord. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je in het begin best goed rankt. Maar als vervolgens niemand op jouw zoekresultaat klikt, gaat je ranking langzaam maar zeker achteruit. Gelukkig werkt het ook andersom. Google merkt het namelijk ook als er veel op jouw zoekresultaat geklikt wordt. Met als gevolg dat je ranking gaat stijgen.

Zo schrijf je de juiste meta title: 3 belangrijke tips!

3 meta title tips

Hoe zorg je er nu voor dat gebruikers eerder jouw pagina kiezen tussen de zoekresultaten dan die van de concurrent? In de eerste plaats natuurlijk door op je gehele website goed en slim met SEO bezig te zijn. De meta title is daarbij een van de onderdelen die je in kunt zetten. Maar hoe precies? Ik geef je hier 3 tips voor het schrijven van een krachtige SEO title waar daadwerkelijk op geklikt wordt.

  1. Blijf binnen de maximale breedte
  2. Zet je zoekterm vooraan
  3. Plaats je bedrijfsnaam of merk aan het eind

#1 Blijf binnen de maximale breedte

De lengte van je meta title is begrensd. Het lastige is alleen dat je vooraf niet precies kunt weten hoeveel karakters er in passen. Google gebruikt hier namelijk een gefixeerde breedte voor van 600px. En je zult begrijpen dat de letter i een stuk minder breed is dan de w bijvoorbeeld. Een redelijk nauwkeurige stelregel is dat voor een meta title het maximale aantal karakters ligt tussen de 65 en 70 karakters, inclusief spaties. Maar wil je het nog preciezer weten? Gebruik dan de Yoast SEO plug-in, want die laat je duidelijk een voorbeeld zien van hoe jouw snippet er uiteindelijk uit zal komen te zien. Je kunt daarbij zelfs kijken naar hoe de snippet wordt getoond op zowel desktop als mobiel.

meta desktop
Yoast snippet preview desktop
meta mobiel
Yoast snippet preview mobiel

In mijn artikel over de Yoast SEO plug-in, lees je alles over hoe je deze tool zelf slim inzet.

#2 Zet je zoekterm vooraan

Het is belangrijk om de zoekterm (dus het keyword of de keywordcombinatie) waarop je gevonden wilt worden, vooraan te zetten in de meta title. In de meeste gevallen is dat geen probleem. In het voorbeeld van de Diesel schoenen hierboven was de zoekopdracht ‘diesel schoenen kopen’. Het kan soms zijn (met name bij een zoekwoord dat enorm competitief is) dat iedereen hetzelfde keyword aan het begin van de titel plaatst. Dan kan je ervoor kiezen om jouw title iets meer op te laten vallen door er een klein woordje voor te zetten. Bij het gebruik van de eerder genoemde Yoast plug-in met snippet preview, zal zo’n woordje geen negatief effect hebben op de beoordeling of je keyword wel helemaal vooraan staat.

Heb je een long tail keyword gekozen dat bestaat uit meerdere woorden? Dan ziet het er soms heel raar uit als je die volledig aan het begin van de title gebruikt. Je kunt er dan voor kiezen om in elk geval zo veel mogelijk van de zoekwoordcombinatie (of keyphrase) vooraan in de meta title op te nemen.

#3 Plaats je bedrijfsnaam of merk aan het eind

Het is belangrijk om in elke meta title ook je bedrijfsnaam (of merk) toe te voegen. De beste plek daarvoor is aan het eind. Doe dat het liefst ook op een herkenbare manier. Als iemand naar iets op zoek is en hij of zij ziet jouw merk een aantal keer voorbijkomen, dan wordt de kans groter dat er uiteindelijk op geklikt wordt. En er is nóg een reden waarom je je merknaam het beste aan je title kunt toevoegen. Als je dat namelijk niet doet, bestaat de kans dat Google deze automatisch voor je aanpast omdat hij vindt dat die title er nu eenmaal in moet staan. Dus dan kan je dit maar beter vooraf zelf hebben gedaan, omdat je dan nog invloed kunt uitoefenen op waar en hoe je deze in je title gebruikt.

titles social media

Titles voor social media

Een goede meta title voor SEO is lang niet altijd ook een geschikte title voor social media. Bij social media is zoekwoordoptimalisatie minder belangrijk dan het maken van een title waar mensen op willen klikken. Ook is de bedrijfs- of merknaam soms niet nodig bij Facebook en Twitter omdat je die bijvoorbeeld terug kunt laten komen in de bijbehorende afbeelding.

Conclusie

In dit artikel heb ik uitgelegd wat een meta title is, wat het doel ervan is en welke tips je kunt gebruiken bij het schrijven van een goede meta title. Zo moet je binnen de maximaal toegestane breedte blijven, je zoekwoord helemaal vooraan plaatsen (als dat kan) en je bedrijfsnaam of merk juist helemaal aan het eind vermelden. Als je deze stelregels in acht neemt, schrijf je voortaan uitstekende meta titles.

Plaats een reactie