Cornerstone content

cornerstone content

Misschien heb je de term al wel eens voorbij horen komen. Of misschien is het nog helemaal nieuw voor je. Welke optie voor jou ook geldt: bij het schrijven van SEO-teksten is het slim om af en toe gebruik te maken van cornerstone content. In dit artikel leg ik je uit wat cornerstone content inhoudt, waarom het zo belangrijk is voor SEO en hoe je zelf de beste cornerstone content schrijft.

Wat is cornerstone content eigenlijk?

Je moet cornerstone content als volgt zien: het is de meest waardevolle content op je website. Als mensen je website bezoeken, zijn deze pagina’s of artikelen de content waarvan je vindt dat die gelezen moet worden. Zorg ervoor dat deze content uitstekend geschreven is én dat je de inhoud ook regelmatig van een update voorziet.

hoeksteen van lego

Een cornerstone artikel is daarom vaak behoorlijk lang (zeker in vergelijking met je reguliere content). Daar waar je normaal geadvsieerd wordt om minimaal 300 woorden te schrijven, ligt het minimum bij een cornerstone stuk op 900 woorden. Meer mag natuurlijk ook en veel van dit soort content bestaat dan ook vaak uit maar liefst 2.000 of zelfs 3.000 woorden.

Behalve dat een cornerstone artikel lang is, is het ook altijd enorm informatief. Het brengt de informatie uit verschillende andere artikelen samen tot één groot, belangrijk en vooral ook interessant artikel.

En wat is het doel?

Als je cornerstone content wilt gaan schrijven, houd dan altijd het uiteindelijke doel voor ogen. Een cornerstone artikel heeft als doel om de beste en meest complete informatie te geven over een bepaald onderwerp. En dus niet om zo veel mogelijk van je producten te verkopen. Wel moet de inhoud een afspiegeling zijn van waar je je als bedrijf mee bezighoudt. Of je missie duidelijk communiceren.

En wat ook heel belangrijk is: het doel van dit soort content moet zijn om te gaan ranken op je meest competitieve zoekwoorden.

Cornerstone content als onderdeel van je SEO-strategie

De inzet van cornerstone content past in nagenoeg elke SEO-strategie. Het is vaak moeilijk om goed te ranken op zoekwoorden waar de concurrentie moordend is. Maar door op de juiste manier gebruik te maken van cornerstone artikelen, lukt het je misschien om boven het maaiveld uit te steken. Als je veel artikelen of pagina’s geschreven hebt over een bepaald onderwerp, moet je Google laten weten welk artikel daarvan het meest belangrijk is. Dat artikel is dan je cornerstone stuk. En dat ziet de zoekmachine dan vanzelf door het grote aantal interne links dat je naar dat artikel hebt aangebracht. Zorg er dus voor dat je die links ook daadwerkelijk maakt!

Be proud!

trots

Ik gaf het al eerder aan: van een cornerstone pagina of artikel vind je dat iedereen die je site bezoekt het zou moeten lezen. Zorg er daarom voor dat de pagina ook gemakkelijk en direct toegankelijk is. Bijvoorbeeld door er vanuit je homepage op te kunnen klikken. Tegelijkertijd moet je ervoor zorgen dat alle ermee samenhangende content die je eerder al schreef, gelinkt wordt naar dit belangrijke stuk. Dan komt de belangrijkheid ervan vanzelf bovendrijven in je sitestructuur. Elk nieuw artikel over het onderwerp, link je er ook naartoe. Op die manier wordt de kans steeds groter dat deze pagina beter gaat ranken in de zoekmachine.

“Als je trouwens de Yoast SEO plug-in gebruikt, kun je bij het schrijven aangeven dat je bezig bent met een cornerstone artikel. De plug-in kijkt dan op een andere manier naar je stuk (strenger dus en met de voorwaarden voor cornerstone content in het achterhoofd). Super handig!”

Over Yoast SEO gesproken: lees ook eens mijn artikel over hoe je zelf de Yoast SEO plug-in het beste kunt gebruiken.

Zelf cornerstone content schrijven

Wil je zelf ook aan de slag met cornerstone content voor je eigen website (of die van je klanten)? Of beter nog: wil je bestaande content gebruiken voor een ultiem cornerstone artikel? Ga dan als volgt te werk.

Denk allereerst goed na over je zoekwoorden waar je je op wilt gaan richten. Je cornerstone artikelen zet je namelijk in voor je meest competitieve zoekwoorden. Het kan dan ook zeker geen kwaad om vooraf een gedegen zoekwoordonderzoek te doen.

Heb je al veel content over dit onderwerp geschreven? Kijk dan eens goed naar de posts en pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor zoekwoorden rondom je belangrijkste keywords. Ga na welk artikel je zelf het beste en meest informatief vindt. En maak daar dan je cornerstone artikel van.

Herschrijf dit artikel ook en maak er echt een geweldig en SEO-vriendelijk stuk van. Maak je artikel lang genoeg en zorg ervoor dat je de leesbaarheid niet uit het oog verliest. Voeg tussenkopjes toe. En eventueel een inhoudsopgave aan het begin. En zorg ervoor dat je artikel volledig up-to-date is. Check dat ook regelmatig nadat het artikel klaar is en vul aan daar waar nodig. Het komt allemaal ten goede aan je rankings.

En wat doe je met de andere artikelen rondom je hoofdonderwerp? Zorg ervoor dat die geoptimaliseerd zijn voor long tail varianten van je hoofdzoekwoord uit je cornerstone artikel. En vergeet vervolgens niet om vanuit al die long tail artikelen links aan te brengen naar je cornerstone artikel. Zodat Google ook meteen snapt welk artikel het belangrijkste en meest waardevol is.

Tot slot

Als het goed is, heb je inmiddels een goed beeld van wat cornerstone content is, wat het doel ervan is en hoe je het zelf zo goed mogelijk gebruikt, schrijft en inzet. Doe er je voordeel mee! En lukt het je allemaal toch iets minder goed dan gehoopt? Of heb je eenvoudigweg geen tijd om het zelf te maken? Misschien dat je mij dan hiervoor in kunt schakelen.

Plaats een reactie