Drie praktische SEO-tips voor 2020

Als ondernemer heb je vast en zeker behoefte aan SEO-tips. Maar je weet zelf ook vast wel: SEO blijft alsmaar in beweging. Dat hebben we voor een groot deel te danken aan Google die door het jaar heen verschillende kleine aanpassingen in haar algoritmen aanbrengt. Maar natuurlijk ook door de kennis en het inzicht van bedrijven en personen die continu bezig zijn het maximale uit SEO te halen. Of dat nu voor hunzelf of voor hun klanten is. Het zou mooi zijn als je aan het begin van 2020 al wist, wat er dit jaar allemaal te gebeuren staat op SEO-gebied. Helaas heb ik die glazen bol niet. Maar ik kan natuurlijk wel voor je uitzoeken wat 3 praktische SEO tips voor 2020 (volgens mij en anderen) zijn. Zodat jij in 2020 de vindbaarheid van je website een flinke boost kunt geven.

SEO-tip 1: begin bij de basis

Het lijkt misschien een open deur, maar toch is het een van de belangrijkste SEO-tips: zorg dat de basis in elk geval goed zit. Je moet dan denken aan content die voldoet aan de traditionele SEO-eisen:

  • Bepaal eerst de juiste zoekwoorden en verwerk die strategisch.
  • Vermeld het belangrijkste zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in je meta title.
  • Schrijf daarbij een pakkende meta description die je voorziet van een CTA (ofwel call to action zoals lees meer, bestel nu of vraag meer informatie aan).
  • Geef de titel van je pagina een H1 mee.
  • Benoem je main keyword snel in je SEO-tekst maar ga je tekst niet helemaal volproppen met datzelfde woord (zorg voor afwisseling met een aantal synoniemen)
  • Zorg ervoor dat de url zo eenvoudig mogelijk is (want dat vindt de zoekmachine fijn!).
  • Maak slim gebruik van interne links, dus linkjes naar andere pagina's op je website.
  • Zorg ook voor externe links, het liefst van pagina's die waardevolle informatie bieden en een autoriteit zijn.
  • Optimaliseer ook je afbeeldingen in je tekst met behulp van een alt-tekst (de omschrijving van de afbeelding). Dus geen ghek48afbeelding23.jpeg maar eettafel-teak.jpg als je pagina over teak eettafels gaat).

SEO-tip 2: zorg voor gebruiksvriendelijkheid

De tweede belangrijke SEO-tip: zorg dat je site gewoon goed werkt en duidelijk is voor de gebruiker. Ofwel een site die hartstikke gebruiksvriendelijk is. Met een aantrekkelijke opmaak. En voldoende subkoppen waardoor de teksten in stukjes zijn opgedeeld. Eventueel voorzien van bijpassende afbeeldingen en video's die alles verduidelijken. En het is natuurlijk ook wel handig als je pagina's een beetje snel inladen.

SEO-tip 3: stel de bezoeker centraal

Of beter gezegd: schrijf voor je bezoekers, niet voor de zoekmachine als je aan de slag gaat met SEO copywriting. Zorg ervoor dat je teksten inspelen op vragen van bezoekers en een duidelijke meerwaarde bieden. Schrijf zelf blogartikelen die mensen ook echt willen lezen. En maak bijvoorbeeld gebruik van zogeheten featured snippets (de uitgelichte zoekresultaten bovenaan in Google die kort en samengevat antwoord geven op gestelde vragen). Al is het op dit moment nog even de vraag of je daadwerkelijk al je aandacht op die snippets moet blijven richten na de laatste Featured Snippets update van Google. Want tot voor kort was het zo dat als je een featured snippet wist te scoren, je op die SERP ook nog zichtbaar was in de organische resultaten. Na de update kickt Google dat organische resultaat naar de tweede pagina als 'bedankje' voor de snippet. Aleyda Solis weet in elk geval wat je er tegen kunt doen.

Kort samengevat: als je je aan deze SEO-tips houdt bij het schrijven van SEO-teksten voor je website in 2020, dan gaat dat zeker zorgen voor een positief effect op de vindbaarheid van je site. Doe er dus je voordeel mee!

Plaats een reactie