De ideale lengte voor al jouw blogtitels

Op Frankwatching las ik in het kader van SEO copywriting onlangs een artikel over waar blogartikelen aan moeten voldoen om goed te kunnen scoren. Op basis van een onderzoek van SEMrush was naar voren gekomen dat longread-artikelen (blogartikelen van meer dan 3000 woorden), artikelen met lange blogtitels (van meer dan 14 woorden) en listicles (artikelen met lijstjes) het vaak het beste doen. Van die eerste en die derde was ik niet direct enorm verrast. Van de tweede (de lengte van de titel) juist wel!
Blogtitels: de ideale lengte
Uit het onderzoek bleek dat een artikel met een blogtitel van meer dan 14 woorden uiteindelijk 2x meer verkeer, 2x meer shares en 5x meer backlinks krijgt dan een artikel dat een kortere titel (van zo’n 7 tot 10 woorden) heeft. Volgens SEMrush krijgt de lezer bij een langere blogtitel meer inzicht in de inhoud van het artikel. Ofwel, het biedt direct een meerwaarde voor de lezer. Het gevolg: het artikel wordt aantrekkelijk voor meer lezers die het vervolgens ook vaker delen.
Maar wil je daadwerkelijk je blogpost zo’n lange titel meegeven?
Natuurlijk wil je dat je artikel gelezen wordt en dat de blogtitel ervoor zorgt dat lezers geïnteresseerd raken in wat je te vertellen hebt. Maar als ik zelf heel eerlijk ben: ik krijg altijd een beetje uitslag bij het zien van dit soort lange titels. Ik heb de titel bij dit artikel dan ook bewust kort gehouden. Ik had er natuurlijk het volgende van kunnen maken:
De ideale lengte voor je nieuwe blogtitels (en waarom ik dat zo verschrikkelijk lelijk vind)
15 woorden schoon aan de haak, in plaats van de ‘schamele’ 7 woordjes die ik nu heb. En eerlijk gezegd had ik er in eerste instantie zelfs maar 6! Maar uiteindelijk zorgde ik ervoor dat het er toch eentje meer werd (om in elk geval in de tweede categorie van SEMrush te belanden).
Lijkt het misschien te veel op clickbait?
Sommige websites en blogs lenen zich in mijn ogen ook helemaal niet voor dit soort lange titels. En als je op mobiel het artikel leest, vind ik het ronduit irritant dat de titel mijn hele beeldscherm vult. Het doet me denk ik gewoon te veel denken aan clickbait-artikelen (ook al willen we uiteindelijk zelf ook allemaal dat er op onze artikelen geklikt wordt). Maar het moet er gewoon niet al te hard van afstralen. Met hoofdletters voor elk nieuw woord zoals je in Engelse en Amerikaanse artikelen nogal eens ziet.

Richt je vooral op jouw doelgroep
Maar wordt je artikel dan helemaal niet gelezen als je een korte titel gebruikt? Natuurlijk wel, al zal het bereik misschien wat minder zijn dan wanneer je de lange versie zou gebruiken. Toch jaag ik mensen liever niet weg met mijn lange titels, hoe goed ze ook zouden kunnen zijn uit SEO-oogpunt. Het is misschien een beetje te vergelijken met het bepalen van je zoekwoorden. Daarbij kun je ervoor kiezen om je te richten op zoekwoorden met een zo hoog mogelijk zoekvolume. Of je juist op zoekwoorden te richten die wat minder zoekvolume hebben, maar waar de concurrentie ook een stuk lager is.
Uiteindelijk moet je natuurlijk helemaal zelf weten of je je blogtitels wel of niet extra lang maakt. Mijn advies zou zijn om niet alleen aan SEO te denken, maar ook de leesbaarheid (en de mogelijke afkeer die mensen van dit soort titels hebben) in je achterhoofd te houden. En wil je harde bewijzen? Dan is het misschien een idee om de verschillende titels op je eigen site te testen.