SEO in 2021 succesvol toepassen

succesvolle seo 2021

Ook al werd 2020 door corona voor velen een slecht of ingewikkeld jaar, dat wil natuurlijk niet meteen zeggen dat je dan ook maar moet stoppen met ondernemen. Zo blijft tijd aan je SEO besteden bijvoorbeeld altijd een verstandig idee. Maar wat heeft 2021 op SEO-gebied voor ons eigenlijk allemaal in petto en waar liggen de kansen voor jou als (online) ondernemer? In dit artikel zet ik een aantal belangrijke zaken voor je op een rijtje.

Kwaliteit is nog altijd topprioriteit

Voor de meeste websites geldt dat SEO in 2021 niet heel veel anders gaat zijn dan de jaren daarvoor. Je moet alleen de lat wel steeds hoger leggen bij het verbeteren en optimaliseren van je website, zodat de kwaliteit extreem hoog is en blijft. Bezoekers weten namelijk steeds beter echte kwaliteit van middelmatigheid te onderscheiden.

SEO in 2021

Zoals je wellicht wel weet, is er best veel gaande op online gebied. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van zaken als AI en machine learning. Maar voor nu is het eigenlijk genoeg om te weten dat deze ontwikkelingen bestaan. Zodat je op basis daarvan kunt zien waar het ‘zoeken’ naartoe gaat. En als je echt kijkt naar wat je NU zou moeten doen, dan gaat het vooral om het verbeteren van datgene wat je al hebt. Zodat je een website van kwaliteit boordevol content van kwaliteit krijgt. Dus eigenlijk zijn de SEO trends voor 2021 in de eerste plaats gewoon zaken waar binnen de online marketing al jarenlang op gefocust wordt.

Mobile first

2021 wordt echt het jaar waarin mobile first de standaard wordt. Ofwel, Google beoordeelt je site op basis van hoe deze werkt op mobiele apparaten. Zelfs als je heel veel verkeer via desktop op je website krijgt. Besteed dus extra veel aandacht aan je mobiele website en zorg ervoor dat deze minstens net zo goed werkt als de desktopversie. Maak hem supersnel, gemakkelijk in gebruik en vooral nuttig voor de bezoekers. En wat zeker belangrijk is als je een webshop hebt: door corona stapten in 2020 voor het eerst gebruikers over naar mobile shopping, en de kans is groot dat ze hier nog veel meer van willen in 2021.

Verbeter de kwaliteit van je website

Om een slag te slaan met SEO in 2021 moet je website technisch foutloos zijn, een geweldige user experience bieden en de allerbeste (en meest waardevolle) content bevatten. Gericht op de juiste doelgroep, op het juiste moment in zijn of haar ‘user journey’. Zorg ervoor dat je ook de snelheid van je website verbetert. In mei 2021 gaat Google’s Page Experience algoritme live, wat betekent dat je voortaan ook beoordeeld gaat worden op je sitesnelheid door Google. Om een idee te hebben van hoe je site presteert, heeft Google de zogenaamde Core Web Vitals gelanceerd. En hoe je website op basis van deze vitals presteert, is zichtbaar in je Google Search Console. Maak daar dus slim gebruik van om te begrijpen wat er beter moet.

Maak gebruik van structured data

Ik heb het al eerder over structuren data gehad, maar 2021 is echt het jaar om hiermee te beginnen (als je dat nog niet gedaan had). Met structured data maak je je website namelijk begrijpelijk voor zoekmachines en krijg je als het goed is ook eerder rich results.

Kwaliteit van je content

Jaja, daar zijn we weer: zorg met je SEO in 2021 vooral ook voor kwalitatieve content. Natuurlijk had je dat ook al in al die jaren daarvoor moeten doen. Maar als je dat om wat voor reden dan ook nog altijd niet deed, dan is nu het moment om daarmee te beginnen. Maak daarbij gebruik van de volgende tips en aanwijzingen.

1. Ga uit van de zoekintentie

De zoekintentie is de waaromvraag die achter een zoekvraag schuilgaat. Wat wil de persoon die zoekt met deze zoekvraag bereiken of achterhalen? Als je dat weet, kun je daar je zoekwoordstrategie op aanpassen en je content aan de verschillende zoekintenties hangen.

2. Vernieuw je zoekwoordonderzoek

Als je ooit een zoekwoordonderzoek hebt uitgevoerd (of laten uitvoeren) dan wil dat niet zeggen dat die tot in het einde der tijden ook de juiste blijft. Zeker niet nu 2020 een jaar was met heel veel impact op meerdere vlakken. En misschien is je eigen bedrijf zelf ook wel veranderd door de jaren heen. Daarom is het altijd goed om je zoekwoordonderzoek te updaten. Of op zijn minst te kijken of je content een update kan gebruiken. Kijk eens naar wat er in je eigen bedrijf is veranderd en wat binnen je doelgroep(en). En check ook of je publiek nog wel op dezelfde plekken zoekt of dat ze inmiddels gebruik maken van andere methodes.

3. Zorg (nog altijd) voor waardevolle content

En verlies daarbij de context ook zeker niet uit het oog. Dat is namelijk een van meest belangrijke onderdelen binnen SEO. Het helpt zoekmachines namelijk beter begrijpen waar jouw website en jouw content over gaan. Zodat de zoekmachine ziet hoe jouw content zich verhoudt tot die van anderen. Ook de links die je gebruikt (en op welke manier je die gebruikt) zijn daarbij belangrijk. Zorg daarnaast ook voor een gedegen onderhoud van je content. Voorkom keyword kannibalisatie (meerdere pagina’s die gaan over dezelfde zoekterm) en check of alle content nog in orde en up-to-date is. Misschien moet je nog meer schrijven over een bepaald onderwerp of juist een stuk minder. Of heeft het juist zin om verschillende kleinere artikelen te combineren tot één grote?

Het zal je inmiddels wel duidelijk zijn. Ook in 2021 is kwalitatieve content nog altijd zeer belangrijk. Richt je daar dan ook vooral op in 2021 en maak daarbij zo veel mogelijk gebruik van de eerder genoemde mogelijkheden en opties.

1 gedachte over “SEO in 2021 succesvol toepassen”

  1. Goed artikel; helder en to the point! Uiteindelijk draait het inderdaad nog steeds om het leveren van waardevolle content. In-depth artikelen, how-to-guides, tips en oefeningen doen het vaak goed.

    Beantwoorden

Plaats een reactie