Wat is SEO copywriting anno 2020?

wat is seo copywriting

In het kader van kennisdeling, wil ik me de komende tijd wat meer gaan richten op wat langere blogposts waar je als lezer écht iets aan hebt. En aangezien ik mezelf dag in dag uit bezighoud met SEO copywriting, leek me dat een mooi onderwerp om mee te beginnen.

SEO copywriting, wat is dat nu eigenlijk precies?

Confused Digital Marketing GIF - Find & Share on GIPHY

via GIPHY

Ik kan me zo voorstellen dat je graag wilt weten wat SEO copywriting nu precies inhoudt. Eigenlijk is het zowel heel gemakkelijk als enorm ingewikkeld te omschrijven. Kijk je puur naar de betekenis, dan staat SEO copywriting voor ‘het schrijven van online teksten die geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines’. En ook al is dat in de basis waar, tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer spreken van ‘schrijven voor zoekmachines’. Voortaan is het devies: schrijf waardevolle content voor de gebruikers van je website.

Even een stapje terug: de geschiedenis van SEO (in beknopte vorm)

Het vakgebied van SEO copywriting kent inmiddels al een lange geschiedenis. Zo ongeveer sinds het begin van de jaren negentig schrijven mensen webteksten. In 1994 deed WebCrawler zijn intrede waardoor het mogelijk werd om websites te doorzoeken op basis van zoekwoorden. En vervolgens werd PageRank (het eerste algoritme van Google) uitgerold. Dit zorgde ervoor dat het nadenken over je webinhoud steeds belangrijker werd. Voortaan deelde Google websites in op basis van linkpopulariteit, metatags en techniek. En daardoor gingen steeds meer mensen zich bezighouden met het optimaliseren van websites. Iedereen had namelijk als doel om hoger in de zoekresultaten te komen. En tadaa: SEO was geboren.

Veranderingen in SEO-land

Er is door de jaren heen heel wat veranderd op SEO-gebied. Tegenwoordig gaat het al lang niet meer om het plaatsen van heel veel backlinks op een externe website. Google’s algoritme is een stuk slimmer (en tegelijkertijd ook complexer) geworden. Zo spelen zowel de content, de technologie als linkbuilding allemaal een grote rol. Waardoor je je als copywriter tijdens het schrijven van teksten ineens met de vindbaarheid moet gaan bezighouden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het juiste gebruik van zoekwoorden, titels en kopregels.

De trucjes (die nu niet meer mogen!)

Miss Piggy Ride GIF - Find & Share on GIPHY
Via GIPHY

In het begin van het SEO-tijdperk kon je Google nog een beetje (of soms een beetje veel) voor de gek houden. Door van trucjes gebruik te maken bij het schrijven van SEO-teksten. Zo werden er hele pagina’s gevuld met teksten in dezelfde kleur als de pagina-achtergrond bij SEO copywriting. Zodat in eerste instantie niet zichtbaar was dat er tekst op die pagina stond. Vaak werd dat dan onder de reguliere tekst geplaatst met uiteraard heel veel belangrijke zoekwoorden erin. Ook het plaatsen van heel veel backlinks op andere pagina’s (op sites die vaak ook nog eens van jezelf zijn) kwam heel veel voor. Gelukkig heeft Google daar in de loop van de jaren de juiste stokjes voor weten te steken. Zou je zoiets nu alsnog doen, dan krijg je van Google gegarandeerd een penalty en word je een heel stuk naar onderen geplaatst in de SERP (Search Engine Results Page).

SEO copywriting: schrijf voor de bezoekers van je website

Alle Google updates hebben er de afgelopen jaren voor gezorgd dat het SEO-tekstschrijven een belangrijke verschuiving heeft doorgemaakt. Je zou bijna kunnen zeggen dat er niet meer zoiets bestaat als SEO copywriting. Google waardeert je webpagina tegenwoordig pas echt, als die pagina waardevolle informatie bevat. Informatie waar de bezoekers van je website iets aan hebben.

SEO copywriting met de bezoeker centraal: hoe doe je dat?

Als je je afvraagt hoe je deze nieuwe vorm van SEO copywriting toepast, is het antwoord eigenlijk heel simpel. Je schrijft immers niet meer met een zoekmachine in je achterhoofd, maar met de lezer van je webpagina. Zoals je bij het reguliere tekstschrijven ook altijd doet (of eigenlijk zou moeten doen). Je schrijft over een onderwerp waar de lezer wat aan heeft en gebruikt daar een goede en duidelijke structuur voor (denk aan kopjes, subkopjes, opsommingen). En o ja, je gebruikt natuurlijk wel het juiste zoekwoord of de juiste zoekwoorden in je teksten. Maar als het goed is, gaat je tekst vanzelf al over die zoekwoorden, dus heel ingewikkeld hoeft dat niet te zijn.

Kortom, je schrijft een prettig leesbare tekst die van waarde is voor de bezoeker. Waarbij je best synoniemen van je zoekwoord mag gebruiken. Sterker nog: graag zelfs. Google is tegenwoordig slim genoeg om te zien dat dat allemaal met elkaar te maken heeft. En door gebruik te maken van de Yoast SEO plug-in, maak je het jezelf nog makkelijker bij het creëren van al je content.

Kies wel voor een zoekwoordonderzoek vooraf

Zei ik eerder dat je niet schrijft om de zoekmachine te behagen, je moet natuurlijk wel vooraf een goed zoekwoordonderzoek doen. Daardoor weet je precies op welke termen mensen zoeken. Zodat je je niet gaat richten op ‘marklin modeltreinen’ maar op ‘marklin trein’ als je weet dat op de tweede categorie het zoekvolume hoger is (mits je dat uiteraard een belangrijke graadmeter vindt). Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld.

Screenshot van zoekwoordonderzoek over het onderwerp ‘marklin trein’

Wil je nog meer te weten komen over zoekwoordonderzoek? Lees dan ook dit blogartikel eens door.

Kort samengevat

Als we het vandaag de dag hebben over SEO copywriting, dan hebben we het dus niet meer over ‘het schrijven van teksten voor zoekmachines’. SEO copywriting is vooral ‘het schrijven van waardevolle content voor je bezoekers’. Waarbij het uiteraard nog wel van belang is dat je je laat leiden door de zoekopdrachten van gebruikers. Maar als het goed is, gaan die twee zaken hand in hand.

Plaats een reactie